16 Ekim 2016 Pazar

Nürnberg - Keiserburg - Kadınlar Kilisesi - Eski Sehir

Okul ve Kres başladı, 4. bebek geldi derken blogun son gönderilerine baktım hep çocukları anlatmışım. Buraya yazmadığım gezilerimizden birini eklemenin vakti geldi diye duşundum ve en son gittiğimiz günübirlik Nürnberg gezisini buldum. Yaklasık 5 ay önce mayıs ayında esımın türkiyeden arkadaşları gelmıstı. Bırlıkte Nürnbergi gezeceklerdı ve yanlarında çocukları da almaya karar verdiler. O zaman hamileyim ve bulantılarım oyle sıddetlıydı kı evde tek basıma kalmaya korktum. Hamileligimdeki sorunlarda iki insan yüzü gordugumde kendımı hep daha ıyı hıssetmısımdır. Durum böyle olunca ben de hemen gezıye kendımı kaynak yaptım ;)

Nürnberg Almanyanın Bayern eyaletının buyuk sehırlerınden bırı. Bayern Almanyanın kafasına gore takılan bır eyaletıdır bu yüzden Freiestadt derler. Tüm almanyada genel geçer olan bazı kurallar Bayernde gecerlı olmayabılır mesela. Bildigim kadarıyla Konsarvatıv, geleneksel bır yapıya sahıp. Zaten 2. dünya savası zamanında da Hıtlerın askerı üssü sayılır Nürnberg. 2. dünya savasında tamamen yıkılan sehir daha sonra eski sekli ile tekrar restore edilmiş. Cok da profesyonel yapmışlar ;) Gezerken buram buram tarih kokan yapıları gördükçe zamanında tamamen yıkılmış buralar demezsınız.

Aradan aylar gectı, ayrıntıları hatırlamıyorum ama yol boyunca cok acıktığım ıcın Nürnberge vardığımızda hemen türk lokantalarının olduğu bır bölgeye gıdıp yiyecek bırseyler aldık. Daha sonra ıse Keiserburg isimli kaleyi gezmeye başladık.

 
Kale kapısından gectıkten sonra genıs bır alan bızı karşıladı. Ortaya dıktıklerı kocaman bir Alman bayrağı dalgalanıyordu. En güzel tarafı da sehrı seyredebilecegimiz bır nokta olmasıydı. Cocuklar en cok da sehrı yakındna görmek ısteyenler ıcın kınmus durbunu sevdıler
 


 
Bu da o terastan baktığımız manzaralardan bırı. Evler sıra sıra ve kırmızı tam Alman usulü, Hepsı aynı yukseklıkte ve yesıllendırme de unutulmamış. Almanyada sık sık apartmanların arasında bıle böyle ağaçlandırma olduğunu görünce annemın sıteye ektıgı agacları kesmek ıcın evleırn etrafındakı ağaçların evlerın temelını zedeledıgını ıddıa eden bır mımarı hatırladım ;) Bizim mimarlar bile ağaç düşmanı. 
 
 
Kalenın ıcını gezmeye devam:
 


Bebek arabamızla gıtmedıgımız yolculuk kalmadı, e haliyle de artık iyice hırpalandı.Meryem bebek gelınce de aynısının yenısını almaya karar verdık. Bir bebek arabası genıslıgındekı araba 3 çocuk alabılıyor ;) Assagıda da üçünü birden arabayla taşıyoruz


Kale kapısı ıcınde başka bır kapı ;) Özellikle kapı cevrelerındekı kabartma, heykel ve resimler geziyi renklendiren ayrıntılar oldu cunku kale ıcıne gırmek ıcın randevu almak gerekıyordu ve bızım randevumuz yoktu. Bız de dısardakı tarihten faydalandık.

 



 






Assagıda ne var acaba kı çocuklar bakınca böyle sevınıyorlar ;)

 

 Kucuk bir salıncakmış ;) Cocukları sevındırmek ne kadar kolay ;)


Özellikle almanların bu sekılde çatıyı degerlendırmelerıne bayılıyorum. Bizim Laz mütahhitler görmesin ;) Kacak kat çıkmadan çatıdan kat kat daire yaparsın ;) Görseli de güzel hem ;)
 

Araba gırmeyen sokaklara, caddelere bayılıyorum. Tarıh kokar, klasık dukkanlar, zanaatkarlar vs...


Hele de sehrın ortasından medenıyetın sembolü 'Su' gecıyorsa... Sımdı Alman güzellemesi yapmıyım o kadar, mesela sehrın ortasından gecen Wöhrder gölünün kolları sehrı guzellestırıyor ama maalesef temız degıl... Icınde ördek ve balık da olan bu manzarada kı su oldukça pisti.


Assagıda 1300 lerde insaa edilmiş olan bu gotik kilissenin adı 'Frauenkirche' Yani 'Kadınlar kilisesi' ;) Aslında Kilise 1349 senesınde tüm doğu Avrupa bloğunu etkıleyen Veba salgını sonrası bizim akıllı almanların bu salgının nedenının aslında Yahudiler olduğu, Yahudilerin tefecilik gibi günahları yüzünden Tanrı yahudılerı ve yahudılerı kendı sehırlerınde yasamalarına ızın veren hırıstıyanları bu veba salgını ıle cezalandırdığına ınandıkları ıcın o donem tum Avrupaya yayılan Yahudi katlıamından sonra ortada kalan Sinagogun ustune bu kiliseyi insaa etmişler.


Kılısenın onunde daha sonra eklenen Astronomık saat var ve her gun saat 12 de degısık fıgurler donemın kralı 4. Karlı selamlayarak donuyorlar.

 
Kılısenın ıcındekı Org ıse her klısede gordugumuz uzere devasa boyutta. Boyle bır pıyanoda çalmak vardı.... Yusuf cok yavaş da olsa Pıyano ogrendıgı ıcın babası burdakı mekanızmayı anlattı bıraz ona.
 

 
Kılıseden çıkıp gezmeye devam edıyoruz.
 

Eskı sehrı gezerken merkezde bır Baloncuyla karşılaştık. Baloncu derken onundekı kovadan elındekı buyuk soplarla devasa balonlar çıkaran bır adamdı. Adam turktu aslında ;) Bir kac kuruş verdikten sonra çocuklar bıraz oynadılar orada.





Yoldakı heykeller de bızden nasibini aldılar


Buldugum resımler uzerınden günübirlik Nürnberg gezimiz de bu sekıldeydı. Gıderken trafikte cok sorun yasamasak da dönüşte yoğun trafık vardı. Donuste 2 saatlık yolumuz ıkı katına cıkmısmıydı sımdı hatırlamıyorum. Demek kı neymıs: Kulfetlı de olsa cıktıgınız bır gezıden aylar sonra gerıye hep güzel hatırlar kalıyor. Sıkıntılı anlar zamanla unutuluyor. Ya da ben oyleyım.

 

44 yorum:

  1. Ne güzel bir gezi yazısı olmuş ya. Ruhuma iyi geldi. :) Almanya'nın evlerine, kiliselerinin mimarisine ve yeşilliğine bayılıyorum. Avrupa'dan kat kat fazla doğal güzelliğimiz var ama onlar gibi değerlendirmeyi bilmiyoruz maalesef. Bir de tarihlerini koruyor olmalarını takdir ediyorum. Ola ki tahrip edilsin hemen sahip çıkıyorlar o yapıya/şehre. Tarih kokan fotoğraflar ve fotoğrafları daha da güzelleştiren minikler gördüm bol bol. :)) Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Allah razı olsun, Maalesef batının güzel özelliklerini örnek almıyoruz. Bizim coğrafyamız cok daha güzel iken çöplüğe çeviriyoruz etrafımızı. Tarihini korudukça kimliklerini de diri tutabiliyorlar. Darısı başıMıza bakalım. Cok teşekkürler bu sıcacık yorumunuz için

      Sil
  2. Çatı değerlendirmesi ilginçmiş. İçi nasıl acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Buralarda çatılar da daire olarak kullanılır. Duymuşsunuzdur çatı katında oturuyorum diyenleri. Benim mesela ögrenci evim çatıdaydı. Evin sagı solu basıktı ;) ama güzeldi...

      Sil
    2. Bu arada bir şey daha söylemek istiyorum. Müslümanın ibadet kastı olmasa bile kiliseye veya benzeri yerlere girmesi sakıncalı diye biliyorum. İstersen bu konuyu bir araştır.

      Sil
    3. Gezi, gözlem ve benzeri bilgiler edinmek için yapılan ziyaretlerde bir sakınca yok. Önemli olan onların adetleri ile yasamamak. zaten baktıgımızda müslümanlar da hırıstıyan adetler ile yaşadıkları halde tek sorun kiliseye girmek, incili okumak gibi bir anlayışa sahibiz. Keske onların inanc be kültürünü daha iyi bilip okuyup gezip öğrenip dogru eleştirebilsek, benzer bir mantık günümüz tesettüründe de oluşmuş maalesef. Daracık giyip tesettüre büründüğümüzü zannediyoruz. Bir cok konuda Sekle O kadar takılıyoruz kı işin özünü kacırıyoruz bazan. Şekil tabiki önemli ama gidip ayine katılıp diz çöküp "Amen" demiyoruz orda. Niyetleri bu kadar geri planda da bırakmamak lazım diye düşünüyorum naçizane. Genel olarak da gezi maksatlı baska mabedler gezmeye açık bir haram fetvası da yok zaten islamda.

      Sil
    4. Ben tasavvuf açısından bakıyorum. Tarikat yolcusu şüpheli şeylerden de kaçınır. Bununla ilgili bir yazı bulursam paylaşırım ileride.

      Sil
    5. O ayrı bir mevzu zaten, aslında takva ehli herkes şüphelilerden kaçınır da baska mabedlere girmek şüpheli mi ona bakmak lazım. Aslında şüpheli değil ama takva ehli biri için bile caiz ama tarikat olunca orda insan kendi maneviyatına Zarar verebilecek her türlü şeyden uzaklaşmayı seçebilir. Mesela oranın küfür ortamı Tarik ehli birine agır gelebilir. Bu durumda böyle bir kişi yurtdışında yasıyorsa mümkün oldugu kadar evden çıkmamayı da tercih eder. Tarikat ve içindeki merhaleler ayrı bir konu.

      Sil
  3. Kendinize zaman ayırmanıza sevindim. İyi yapmış geziye katılmışsın. O arada bizde Deniz sayende gezmiş olduk. Kızınız nasıl? Sevgiler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bana da iyi gelmişti. Meryem iyi elh. Sol gözündeki çapaklanma geçti de sağ gözündeki hala devam ediyor. O da geçer ins. Cok uslu bir Bebek elh. Bakalım Allah kolaylığını veriyor

      Sil
  4. Şahane bir gezi. Salıncak görünce ben de sevinmiyor değilim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Salıncak her yaşa güzeldir ;) teşekkürler

      Sil
  5. Maaşallah Allah bağışlasın bebeğinizi:) Bu Yoğunlukta bu gezmeler..41 kere maaşallah hem de

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, amin. Sağlık ve imkan varken gezmek gerek. Zaman sonra istesek de geçemeyeceğiz ki

      Sil
  6. Mimarinin kültürleri ve toplumu yansıtma gücünü gözlemliyor insan, sanat geliştikçe toplumlar da kendini daha iyi ve kalıcı ifade ediyor. Sizinle gezmeyi seviyorum, çocuklara rağmen bir şey kaçırmadan anlatıyorsunuz. Baharda Meryem bebekle cıvıl cıvıl gezi yazıları da okuruz inşaallah. Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her sehir içinde yasayan toplumu yansıtıyor haklısınız. Bizim ve Doğu memleketlerin daha karışık, bastan savma, gelişigüzel inşaa edilmesi, biraz da bizim içimizdeki karmaşanın yansıması. Ama yeşili sevseydik iyi olacaktı ;)
      İns bahar gelse gideriz biryerlere. Aslında yoruldum ben gezmek belki iyi gelir ama su sıralar evden cıkmak istemiyorum. Bu da gecer ins Bahar'a kadar

      Sil
  7. Keyifli bir gezi :) 4 tane minikle Allah sabır versin :) Bizde 5 kardeşiz. Gezmenin onlarla ne hale geldiğini evin içinde hiç sesin eksik olmadığını tahmin edebiliyorum :) Allah bağışlasın
    Sevgilerle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, o sıralar 4. Mini henüz karnımdaydı ;) maasallah size de insan o harekete alışınca bir kere hep arıyor. Yine de arada yalnızlık ihtiyaç. Sevgiler

      Sil
  8. Çok güzel anlatıyorsun, gezmiş kadar oluyor insan:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler, ins oraları gezmek de nasip olur

      Sil
  9. Tarihini korumak....Niye biz bu ülkede bunu başaramıyoruz acaba? Oysa o kadar güzel binalar var ki. Aralarda sıkışmış, üzerine sıva yapılmış ya da tamamen yıkılmış...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İns iyice yok olmadan tarihimize sahip çıkacak bilinç oluşur gençlerimizde

      Sil
  10. bizim mimarlar yaşam düşmanı sadece ağaç değil ,gerçi hepsi değil yapılabilecek olanı bilenler koruyor ama rastlamak zor öylesine :)
    çok güzel geziymiş ben oğlumla henüz tarihi gezemiyoruz daha çok eğlence modundayız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlaka, iyi seyler yapmak isteyen mimarlar kapitalist sistemde kendilerine ve projelerine yer bulamıyorlar. Hani Avrupa'da kapitalist sistem yok mu, orda da var ama en azından bazı önemli konularda net ve değişmez kuralları var. Bakalım ins biz de doğa dostu bir sisteme geçeriz yavaş yavaş.
      Eğlence iyidir ya, gerçi benimkiler de eğelence mıdundalar işin tarihi onlar için kalede savaşan askerler ;) erkek cocuk işte ;)

      Sil
  11. Bayıldım bayıldım! Geziler ruha şifa gerçekten. İnsan yurtdışında hem doğaya, hem tarihe nasıl değer verildiğini gördükçe Türkiye'deki feci durumun daha çok farkına varıyor. İnşallah düzelir diyemiyorum çünkü katledilen ağaçların yerine çoktan gudubet binalar dikildi bile. Bari bundan sonra yapmasalar. Ama para tatlı ve malesef milletimizin geneli için sanat, estetik, doğayı koruma angarya işler... ❤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsan gezdikçe ve hatta yaşadıkça heryerin iyi ve kötü yerlerini dağa saglıklı bir şekilde ayırabiliyor. Biz anlamadık bu toprakların güzelliğini tarihinin değerini gelecek nesil anlar ins.

      Sil
  12. Fotoğraflar öyle güxrl ki, sanki siz değil de ben gezmişim oraları :) Şu binaların mimarisi çok hoşuma gidiyor zaten.
    Harika bir yer, harika bir yazı, kaleminize sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim, ne güzel yorumunuz. İns size daha güzel yerleri de gezmek nasip olur

      Sil
    2. İnşallah :)

      Sil
  13. Ben de yazmıştım, güzel yerler... :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baktım genclık kampınıza cok eglencelı gorunuyor. Tek tabanca ken bol bol gezmek lazım ;)

      Sil
  14. Annemlerin yaşadığı şehir Deniz 😉 onunla birlikte okuduk, hiç değişmemiş diyor 😂😂 Gotik yapıları ne olursa olsun seviyorum, çatı olayı cidden güzel 👌👌👌
    Meryem hoş gelmiş, iyisindir inş, pek giremiyorum şu ara bloga ve cikamiyorum blog gezilerine haberdar olamadım, her şey yolundadır inş 😶😶😶

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oyle mı, Almanya burası degısım cok zor ;) Sadece sehırlesmeleırnde degıl mentalıtede de degısıme kapalılar gıbı geliyor bana. Kendı evınızın ıcınde bır bolumu degıstırmek ıstedıgınızde oyle angaryalar çıkıyor kı karsınıza. Bır kere tuvalete mutfaktan gırılen evımızde salon tarafındna tuvalate kapı açmak ıstedık. Mutfaktan tuvalete gırmek de nedır. Ama mımarıydı ıznıydı o kadar masraf cıktı kı zaten mımar ızın verırse o da ;) Yapamadık yanı ısın sonunda ;) Kneı evının ıcını degıstırmek bu kadar zor ıken sehrı degıstırmek bıraz zor ;)

      Annenıze de selam soyleyın bendne gelırsınız ıns yıne bır gun anne kız ;)

      Hersey yolunda elh. sagolasın. Ben de baktıme skısı gıbı sık yayın da yok kesın vardır bır mesgulıyetı dedım.

      Sil
  15. ya baksana ben türkiyede ve amerikada biçok kilise ziyaret ettim. kiliseye gitmek çok keyifli yaa. büssürü etkinlik oluyor, yemek konser filan, bizde camilerde hiç böyle şeyler olmuyor. bir de kilise çevresinde özellikle kadınlar arasında çok sıkı ve iyi bir dayanışma var, bizde cami çevresinde kadınlar arası böyle iyiliksever bir dayanışma var mı yaaa, ben rast gelmedim hiç.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında bizim dayanışmalarımız var ama cami etrafında pek yok galiba. Biz daha cok evlerde ya da hayır kurumlarında koşturuyoruz. Aslında bi güzellikleri camiilere taşımak gerek. Biz camileri pek kullanamıyoruz yakın tarihimiz sağolsun camileri kullanmamıza pek olanak tanımamışlar :( ama olacak ins. Yakın Zaman'da camiide çocukların varlıgı ile ilgili bilinç olusturma calısmaları oldu. Olacak ins bizde de Zaman'la. Kiliseler bu konuda iyi çalışıyor aslında güzel şeyleri örnek almalıyız. Mesela Burdaki bazı anne Bebek buluşmaları için kiliseye ait bos alanlar kullanılıyor. Cocukları daha küçükken alıştırıyorlar. Düşünsenize bizim ilkokulun ilk günü ilk ders kilisede başladı. Orda önce bir kutsandı cocuklar sonra ordan okula geldiler ;) biz gitmedik ama düşünüyorum Türkiye'de böyle birsey teklif etsen ortalık karışır. Türkiye'de camileri ve inancı merkez alacak birşeyler yapmak istediğinizde desteği gecin bir cok engelle karşılaşırsınız :( ama ins yeni nesille bu sacma engellemeler de kalmayacak. Kafalar yenilenecek ins.

      Sil
  16. Yeni bebeğini güle güle büyüt canım. 4 kuzucuğa da sağlıklı, mutlu ve güzel bir hayat diliyorum. Maşallah çocuk engel tanımıyor tabii özellikle gezmeyi sevenler için. Biz bir çocukla gezmeyi seviyoruz ama 3 çocuk olsa dışarı çıkamazdım o yüzden sana koca bir MAŞALLAH :) Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. Amin ins güzel dualarına. Tek cocuk daha kolay çadır mutlaka ama 3 cocukla gezmek de kolay tabi baba da yanınızdaysa ;) biz de artık gezmek için Bebek arabasında toplu tasıma seçeneklerine bakıyoruz. Yoksa küçükler uzun süre yürüyemiyorlar

      Sil
  17. Selam. Çok güzel bir dünyada yaşıyosunuz. Çocukların dünyası. Acı yok. Arabesk yok. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Selam ;) en güzel dünya orası. Acılara dertlere sıkıntıya birebir çözüm çocuklarla birlikte olmak ;) ama bazen de ara vermek gerek ;)

      Sil
  18. Gezi yazilarini çok seviyorum. Biz de bebek arabasi eskittik birkaç tane 😊. 2. Dünya savasi ile ilgili o kadar çok belgesel izledim ki oralara gitmis gibiyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tesekkur ederım, çocukların hepsı kucuk olunca uzun yol yürümek ıstemıyorlar havaalanları felan derken en azındna kucuk çocukları alacak bır araba gerekiyor. Arabalar uzerındekı yükle cok d agezınce hemen hırpalanıyorlar vs...

      Ozellıkle Avusturya gıbı 2. dünya savasınd abuyuk yaralar almış ülkelerde cok onemsenıyor demek, okullarda sosyal ortamlar vs.

      Sil
    2. Avusturya almanyanin zoruyla girdigi için bir kendini aklama psikolojisi var. Ama sagcilar da yok degil. Her yerde oldugu gibi.

      Sil
  19. Ne güzel bir gezi yazısı olmuş :)) Şehri çok beğendim, kilise de ilginçmiş. Mimarileri özellikle harika.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler, sehır yapıları da bızımkılerden farklı ımkan varsa gezmek iyi oluyor

      Sil

Yorumlariniz icin